Z bohatého archívu Rallye Tatry - časť I. *** Valašsko-Tatranský pohár 2018 *** Rallye Tatry dostalo cenu za najlepšie podujatie roku - v sekcii NOVINKY


PRESS




Melichárek mal defekt, náskok Grzyba rastie

V prvom kole sobotňajších rýchlostných skúšok rozhodovali defekty a retardéry. Štartové pole zamierilo ráno k svojim mechanikom, aby následne absolvovalo po jednom prejazde skúškami Šuňava a Bystré.

Rutinérsky si počínal Grzegorz Grzyb, aktuálny majster Slovenska. Bol najrýchlejší v oboch meraných testoch a svoj náskok na čele 42. Rallye Tatry zveľadil na vyše 20 sekúnd. Poliakovi však výrazne uľahčili situáciu obaja najväčší súperi.

Jaro Melichárek neprekonal defektové prekliatie, ktoré ho tohto roku trápi. „Hneď v prvej rýchlostnej skúške sme dostali defekt na pravom prednom kolese. Nečakal som, že ho tam môžeme urobiť. Do cieľa sme teda došli s prázdnou pneumatikou. Následne sme ju vymenili, ale auto ostalo trochu poškodené, takže ani ďalšiu rýchlostku sme nemohli ísť naplno. Vyzerá to zatiaľ bledo,“ konštatoval Melichárek, ktorý je aktuálne šiesty s viac ako minútovou stratou na lídra.

Jozef Béreš junior stihol hromžiť na nefungujúcu techniku, aj si zacvičiť pri výmene kolesa priamo na trati meraného úseku. „Asi v polovici RS2 sa auto úplne vyplo. Musel som všetko vyresetovať a znova naštartovať. Na druhej skúške som hneď v prvej zákrute dostal defekt. Hneď bolo jasné, že do cieľa takto nedôjdeme, lebo poškodíme auto a nemáme tu diely na opravu. Za minútu som vymenil koleso, ale hneď ako sme sa rozbehli, auto začalo opäť štrajovať. Uvoľnilo sa palivové čerpadlo. Opraviť to vieme, no váhame, či sa vôbec oplatí pokračovať. Máme už veľkú stratu,“ vravel Béreš.

Za Grzybom s 24,6 sekundovou stratou jazdí Tomáš Ondrej. Bolo by nefér, označiť jeho druhé miesto za šťastné. Pomohli mu síce zaváhania súperov, no Rožňavčan robí s postaršou Fabiou WRC čo môže. Ako priznal, ani on nie je stopercentný. „Zaváhal som pred prvou rýchlostnou skúškou. Zabudol som na jeden prepínač a auto sa preplo do núdzového režimu. Celý čas pulzovalo. Myslím si, že v druhom prejazde sa zlepšíme minimálne o 10 sekúnd. Inak to vôbec nie je zlé.“

Tretí je Pavel Valoušek, ktorý s Fabiou S2000 na rýchlych tratiach stíha silnejšie WRCčka. Napriek penalizácii 10 sekúnd za neprávny prejazd spomaľovacím retardérom. O štvrtú priečku bojuje Tomáš Kukučka s Igorom Drotárom. Úspešnejší je zatiaľ pilot Subaru Impreza, hoci iba o tri desatiny sekundy. Strata Kukučku a Drotára však už prekročila hranicu 50 sekúnd.

Dobrzďovanie do retardérov robilo nejednému jazdcovi zabrať. Prácu tak mali aj športoví komisári, ktorí udeľovali penalizácie. Okrem Valouška dostal 10 sekúnd Tibor Cserhalmi či Petter Kristiansen. András Hadik si vyslúžil dokonca 30 trestných sekúnd.

Vďaka penalizácii Cserhalmiho sa mohlo uľaviť priebežnému lídrovi medzi produkčnými vozidlami, Vlastimilovi Majerčákovi. Pred Prešovčanom má momentálne k dobru 17 sekúnd.

Zaznelo v preskupení po RS2

Grzegorz Grzyb: „Priznajme si, je to tažké. Zvlášť prvá skúška (Šuňava) je veľmi rýchla. Na druhej sme si dávali pozor, lebo vieme, že niektorí naši súperi mali problémy. Išli sme aj trochu pre divákov. Zaujímavé je dobrzďovanie do odbočiek. Dvakrát sme to zvládli iba tesne.“

Tomáš Kukučka: „Je to veľmi rýchle a zradné. Tam kde pneumatiky na trati nemali byť, tam boli a opačne. V jednej rýchlej zákrute boli rozhádzané gumy od predošlých posádok. Prileteli sme tam na šestku, asi 180 km/h a mal som čo robiť, aby sme sa z toho dostali. Dáva mi zabrať triafanie sa do niektorých retardérov. Na prvej skúške nám štrajkovala spojka, nevedeli sme sa poriadne rozbehnúť. Mechanici to musia skontrolovať.“

Pavel Valoušek: „Je to maximum, čo môžeme na týchto tratiach predviesť. Neurobili sme žiadnu chybu a darí sa nám. Ideme svižne, v dobrom tempe. Blato je vždy na tých miestach, kde to dokážem odhadnúť.“

Tomáš Fusko: „Zvolili sme opatrnejšie tempo, čo vidno aj na časoch. V ďalších prejazdoch si musíme dať pozor na vyťahané nečistoty.“

Rasťo Chvála: „Mám rád rýchle zákruty a rýchle výmeny. Ráno nám to vyslovene sadlo, aj trať, aj pneumatiky. Na druhej skúške sme sa v tom teple už trochu trápili. Musíme to teraz udržať a neurobiť chybu. Stačia hodiny niekde na tých štrkoch a máme po náskoku.“

Pavol Nagy: „Bolo to hlavne o tom, neurobiť chybu pri dobrzďovaniach. Neevidujem, že by sme mali nejaký kontakt, takže bez problémov. Už teraz sme mali na trati veľa neporiadku. Uvidíme, ako v ďalších prejazdoch. Myslím si, že trochu zrýchlime, ale rozdiely oproti prvému kolu nebudú veľké.“

Milan Greguška: „Prebrzdili sme jeden retardér, zhasol motor a musel som znova štartovať. Určite sme tam nechali veľa sekúnd. Máme niečo s interkomom, zle sa počujeme. Preto sme tie najťažšie úseky popredávali. V druhom kole pôjdeme určite rýchlejšie.“

Martin Koiš: „Prišli sme na včerajšiu chybu, prečo aut nefungoval. Mali sme zalomený kábel vedúci k alternátoru. Opieralo sa to o mierku oleja a skratovalo. Auto raz išlo, inokedy nie. V 15-minútovom servise sme to dali doporiadku. Ráno sme sa dobre rozbehli, ale tá druhá skúška mi nesedí. Niekoľkokrát som z opatrnosti išiel skôr na brzdy ako bolo treba.“


Autor: Filip Garaj











© RALLYE TATRY 2013 - 2018 | p.oravec@aosklubpoprad.sk | www.rallyetatry.sk
Adresa: AOS, Šrobárova 47, 058 01 Poprad | Foto: Daniel Hlinka, Slavomír Petrus, Martin Hlinka a Dávid Havránek.

Sledujte nás: facebook rallye twitter rallye youtube rallye skype rallye