*** MSR - 1.Grzyb, 2.Koči, 3.Ondrej *** SRP - 1.Pecuch, 2.Polovka, 3.Plichta ***


PRESS




„Tatranská rely dopadla na výbornú“, zhodnotil Eduard Markovič, čestný predseda organizačného výboru 44. ročníka Rallye Tatry

Motorizmus a rely zvlášť mu učarovali od malička. Popradčan Eduard Markovič odovzdáva všetok svoj voľný čas na podporu adrenalínového športu, akou rely súťaž bezpochyby je.

Prvé dotyky s rely siahajú do detstva, keď ako malý chlapec v Novoveskej Hute sledoval rýchlostné skúšky známej Rallye Tatry. „Počas tréningových jázd jednému švédskemu jazdcovi na vozidle SAAB odletel výfuk. Veľmi dobre si na to pamätám. Môj otec mu v našej garáži výfuk zavaril a posádka mohla pokračovať,“ spomína na situáciu počas súťaže. V porovnaní s dneškom, keď rýchlostným skúškam kraľujú najnovšie vozidlá špecifikácie WRC a R5, bolo vtedy možné na tratiach zhliadnuť nielen kompletnú automobilovú výrobu socialistického bloku ako Lada, Dacia, Trabant,Wartburg, Škoda, Moskvič, ale i perly zo „západu“ ako Renault Alpina, Opel Ascona, Opel Manta, Renault 8 Gordini, Porsche Carrera, Fiat Abarth, Toyota Celica 2000 GT, či Audi Quattro.

„Po zložení predpísaných skúšok som sa stal športovým komisárom, jedným z hlavných činovníkov rely súťaží a pretekov do vrchu. V tom čase bolo populárne podujatie Tatry Donau Cup - preteky pre nelicenčných jazdcov, ktoré organizoval známy Dodo Studenič. Tam som bol športovým komisárom šesť ročníkov,“ povedal Eduard Markovič a pridáva ďalšiu príhodu. „Spomínam si na rally Gemer - Spiš. Začali sme v Rožňave a cieľ bol v Levoči. Na to, aby rýchlostná skúška mohla viesť po historickom centre Levoče, sme dokázali vybaviť povolenie od samotného pápeža Jána Pavla II.“

Záštitu nad 44. ročníkom Rallye Tatry prevzal minister školstva, vedy, výskumu a športu Peter Plavčan, s ktorým sa organizačný výbor Rallye Tatry, niekoľko mesiacov pred súťažou, stretol Vo vysokých Tatrách na pracovnom stretnutí, kde mu predostreli svoje plány a oboznámili ho s históriou a blízkou budúcnosťou, kam by chceli posunúť tatranskú rely. „Minister školstva bol nadšený a pochválil to, v akom štádiu už boli prípravy na Rallye Tatry päť mesiacov pred štartom. Na záver nášho stretnutia súhlasil so záštitou a vyslovil želanie sadnúť si do kokpitu súťažného auta a okúsiť dávku adrenalínu, akú zažíva posádka počas rýchlostnej skúšky. Nešlo iba o záštitu na papieri. Minister prišiel do Popradu a na testovacej rýchlostnej skúške Hozelec-Úsvit si sadol na sedadlo spolujazdca vedľa bývalého majstra sveta v rally z roku 1984, Švéda Stiga Blomqvista, ktorý pod Tatry zavítal na pozvanie organizačného výboru. Aj to svedčí o výbornej práci celého tímu organizátorov Rallye Tatry“, skonštatoval Eduard Markovič.

Stig Blomqvist prijal pozíciu predjazdca pred najrýchlejšími, v pelotóne nadupaných rely špeciálov. Popradskí fanúšik mal možnosť vypýtať si podpis a odfotiť sa s majstrom sveta na autogramiáde deň pred slávnostným štartom. Svetový šampión na radosť prítomných vyhovel každému. Málovravný Švéd trpezlivo podpisoval karty, kartičky, fotografie, modely autíčok dokonca aj súťažné prilby.

Pred samotnou súťažou sa športoví novinári a odborníci zhodli, že jedného z víťazov treba hľadať medzi štvoricou Valoušek, Koči, Grzyb a Ondrej. Veru nemýlili sa. Víťaz Grzegorz Grzyb v súčte časov porazil juniorského vicemajstra sveta v rally Martina Kočiho o necelú sekundu a minuloročný víťaz Tomáš Ondrej obsadil bronzový stupienok. Pavel Valoušek, úradujúci slovenský šampión, skončil na štvrtom mieste. Kvalitu víťazného Grzyba znásobuje aj jeho účinkovanie na Rally Akropolis v Grécku, kde sympatický Poliak obsadil vynikajúce tretie miesto.

„Našou najvyššou prioritou, takmer 500 činovníkov rely bola bezpečnosť. Všetky opatrenia smerovali na ochranu pretekárov a tisícok divákov okolo trate rýchlostných skúšok. Sme veľmi radi, že sa nikomu nič nestalo. Za korektné správanie, ohľaduplnosť, trpezlivosť a toleranciu patrí veľké poďakovanie všetkým divákom a takisto aj tým, ktorým sme nevyhnutnými uzávierkami skomplikovali dopravu do zamestnania, na nákupy, či na návštevy príbuzných,“ uviedol Markovič. Rely by nebolo možné zorganizovať bez podpory  partnerov.  „Nesmieme zabudnúť na našich partnerov a sponzorov a mediálnych partnerov. Bez ich pomoci a finančných prostriedkov by sme nedokázali nastaviť tak vysokú latku, ako v tomto roku. Či už bohatým sprievodným programom, príchodom majstra sveta v rally, technickým zabezpečením v servise, na štartovnej a cieľovej rampe alebo poskytnutým cien pre najlepších. Rallye Tatry patrí do Popradu a budeme sa snažiť pracovať tak, aby už nikdy neopustila náš podtatranský región,“ dodal čestný predseda organizačného výboru Rallye Tatry Eduard Markovič.      

Slavomír PETRUS
tlačové stredisko










© RALLYE TATRY 2013 - 2017 | p.oravec@aosklubpoprad.sk | www.rallyetatry.sk
Adresa: AOS, Šrobárova 47, 058 01 Poprad | Foto: Daniel Hlinka, Slavomír Petrus, Martin Hlinka a Dávid Havránek.

Sledujte nás: facebook rallye twitter rallye youtube rallye skype rallye