*** Štyridsiatypiaty ročník Rallye Tatry v reči čísel a štatistík *** Navštívte výstavu fotografií Daniela Hlinku *** 45. ročník Rallye Tatry prináša niekoľko noviniek *** Tatransko-Valašský pohár sa rozhodne v Poprade *** Zoznam prihlásených s puncom kvality a kvantity *** Slovenská premiéra vozidla Hyundai i20 R5 pod Tatrami! ***


NOVINKY




Z bohatého archívu Rallye Tatry - časť II. (1976-1980)

1976
Aj ôsmy ročník Rallye Tatry v roku 1976 odštartoval ako medzinárodná automobilová súťaž družstiev socialistických krajín o Pohár mieru a priateľstva. Tímy zapojené do hodnotenia dovtedy absolvovali Volán rallye v Maďarsku, rallye Zlaté piesky v Bulharsku, Raid Polski v Poľsku a Rallye Dunaj v Rumunsku. Rallye Tatry bola teda piatou súťažou o Pohár mieru a priateľstva v roku 1976.

Preteky odštartovali 25. septembra zvláštnou klasifikačnou skúškou na okruhu Poprad - Sp. Sobota so štartom pred firmou Vagónka Poprad. Slávnostné otvorenie a štart prvého vozidla do súťaže bol v ten istý deň o 18. hodine. Vyhlásenie výsledkov prebehlo v krytej hale zimného štadióna v Poprade, kde so svojim programom vystúpila víťazka Lýry 1976 Jana Kocianová.

Trať merala 1100 km, obsahovala 26 rýchlostných skúšok a viedla okresmi Východoslovenského a Stredoslovenského kraja. Na štart sa postavilo takmer 70 posádok z 11 krajín. Československá špička na vozidlách Škoda 130 RS, vynikajúci jazdci zo ZSSR, Bulharska, Poľska, Maďarska, NDR, Rumunska, Nór Haugland, Švéd Lundström, či Talian Frislani. S nástrahami trate sa dokázala vysporiadať iba polovica z nich. V cieli bolo klasifikovaných 35 súťažných dvojíc. Absolútnymi víťazmi sa  stali reprezentanti ČSSR Hubáček-Minařík na Renaulte Alpine. Druhí skončili Haugland-Berglund na Škode 130 RS a bronzovú priečku obsadili Poliaci Stawowiak-Czyzyk na Fiate Abarth 124.

Prvýkrát sa na Rallye Tatry objavila dnes už legendárna Škoda 130 RS. Podľa Johna Hauglanda to bol automobil, ktorý sa vyrovnal, vo svojej objemovej triede najlepším svetovým značkám. Motor mal objem 1289 ccm, najvyššia rýchlosť automobilu bola až 202 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 za 9 sek.

1977
Na tratiach Rallye Tatry 1977 mohli diváci vidieť pretekárov z 12 krajín. Trať merala 1000 km, mala 27 rýchlostných skúšok v celkovej dĺžke 300 km a jazdilo sa prevažne po prašnom a čiastočne po asfaltovom povrchu. Opäť sa bojovalo o Pohár socialistických krajín a patronát nad podujatím prevzal predseda Vládneho výboru pre cestovný ruch SSR Ing. Dezider Goga.

Medzinárodná automobilová súťaž bola pripravená vďaka obetavej dobrovoľnej práci takmer 800 členov Automotoklubu Zväzarmu v Poprade, Kežmarku, Svite, Rožňave, Dobšinej, za podpory vojakov, príslušníkov ZNB, zdravotníkov, požiarnikov, cestárov, desiatok športových a technických komisárov a skupín časomeračov. Prihlášku podalo 86 posádok a medzi najvýraznejšie mená môžeme zaradiť sovietskeho jazdca Stasisa Brundzu, ktorý prekvapil 6. miestom v absolútnom poradí na Rally Acropolis a víťazstvom v triede. Čs. reprezentanti Blahna-Hlávka na populárnej Rallye Monte Carlo zvíťazili v triede A2 a v absolútnom hodnotení obsadili 12. priečku. Známy Nór Haugland dostal od škodovky nové auto Š 130 RS a po roku znovu prišiel Lundström na Toyote Corolle.

Víťazný pohár nad hlavy zdvihla československá dvojica Kvaizar-Kotek na Škode 130 RS. Vyhodnotenie prebehlo na popradskom zimnom štadióne aj za asistencie speváckeho vystúpenia Heleny Vondráčkovej.

1978
Rallye Tatry sa stali medzi súťažiacimi populárne predovšetkým charakterom svojej trate, výberom rýchlostných skúšok. Tohto roku sa na trati objavilo niekoľko zmien. Usporiadatelia v záujme ochrany životného prostredia v centrálnej oblasti Vysokých Tatier presunuli ťažisko celej súťaže smerom na juh od Popradu, čím vylúčili prejazd súťažných vozidiel Vysokými Tatrami.

Trať merala 1040 km a obsahovala 32 rýchlostných skúšok v celkovej dĺžke 440 kilometrov. V Poprade sa zišla vynikajúca konkurencia. Československo reprezentovali Blahna-Hlávka, Kvaizar, Kotek, Havel, bratia Mahrovci a ďalší. Zo zahraničia Lundström zo Švédska, Brundze zo ZSSR, poprední bulharskí, poľskí a maďarskí jazdci. Medzi prihlásenými slovenskými posádkami nájdeme mená ako Studenič, Rusornyi, Pacala, Strmý, Konček a ďalší.

Víťazmi jubilejného 10. ročníka Rallye Tatry sa stali reprezentanti ZSSR Reimanis-Zvingevitz na Lade 1600. Československá posádka Šedivý-Janeček na Škode 130 RS bola víťazom zvláštnej klasifikačnej skúšky na okruhu v Poprade a držiteľom Pohára ministra národnej obrany, armádneho generála Martina Dzúra. V súťaži družstiev zvíťazila ČSSR pred ZSSR a NDR. Počas slávnostného vyhlásenia výsledkov vystúpil so svojim programom Jiří Korn.

1979
Na štarte sa opäť zišla špička jazdcov šiestich socialistických krajín, ďalej jazdci z NSR, Rakúska, Švédska, Luxemburska a československí továrenskí jazdci. Niekoľkými zmenami prešla samotná trať. Vynechali sa úseky v chránenej oblasti Slovenského raja. Novinkou boli rýchlostné skúšky na šotoline Spišská Teplica-Spišské Bystré a Bindt-Rudňany a tri na asfalte Bijacovce-Brutovce, Toporec-Slovenská Ves, Kežmarské žľaby-Mlynčeky. Celková dĺžka rýchlostných skúšok bola 300 km.

Už niekoľko rokov sa organizátori podujatia pokúšali usporiadať majstrovstvá Európy pod Vysokými Tatrami. Zástupca FIA Wulf Biebinger z NSR vyslovil mienku, že v Poprade sú organizátori schopní  usporiadať spomínané majstrovstvá.

V kine Tatran sa v týždni od 10. – 16. septembra premietali motoristické filmy. Na galakoncerte na zimnom štadióne v Poprade vystúpil známy bulharský spevák Biser Kirov a vystúpil aj Karol Duchoň so skupinou Ľuba Beláka. Vydali sa rôzne suveníry. Účastnícke odznaky, plakety, nálepky, kravaty, cigarety, zápalky, tričká, ponožky, tašky, kalendáre, vlajky, čiapky, bulletíny a pohľadnice.

Absolútnymi víťazmi 11. ročníka sa stala neskôr legendárna dvojica Pavlík-Jirátko na Renaulte 5 Alpine. Zvláštnu klasifikačnú skúšku vyhrali Kvaizar-Kotek, 20-kilometrový úsek zvládli za 9 min. a 8 sek.

1980
Pri pohľade na trať 12. ročníka Rallye Tatry bolo vidieť, že došlo k jej zmene. Zmenil sa jej profil. Organizátori museli reagovať na úsporné opatrenia s pohonnými hmotami. Vylúčili tzv. hluché miesta, pretekári nemali čas na oddych, počas celej trati ich prenasledovali rýchlostné skúšky, Tých bolo 32 a spolu mali 400 km. Systém štyroch okruhov vyhovoval aj sprievodným vozidlám, ktoré sa nemuseli presúvať na veľké vzdialenosti. Novinkou bolo aj zaradenie novej rýchlostnej skúšky Novoveská Huta-Mlynky. Medzi popradskými fanúšikmi sa veľa diskutovalo o zrušení mestského okruhu, ktorý bol tradične prológom Rallye Tatry. Vysvetlili to tým, že by išli do veľkého rizika a nebezpečia úrazu, ak by sa konala v zastavanej časti mesta a iné vhodnejšie trate v meste nenašli.

Súbežne s termínom konania pretekov sa v Kežmarku uskutočnil 6. ročník branno-orientačnej motoristickej súťaže pre ženy pod názvom Kežmarská rallye žien. Riaditeľstvo súťaže vypísalo fotografickú súťaž pre fotoamatérov. Do súťaže sa prijímali čiernobiele fotografie formátu 18x24 cm a farebné diapozitívy rozmerov 6x6 cm. Hlavnou ideou fotosúťaže bolo heslo Motorizmom za mier a priateľstvo.

Do cieľa 12. ročníka prišlo iba 33 posádok. Absolútnym víťazom bola dvojica Šedivý-Janeček na Škode 120 RS, druhé miesto obsadili Pavlík-Motl na Renaulte 5 a tretie bratia Bolšichovci zo ZSSR na vozidle VAZ 21011. Na slávnostnom odovzdávaní cien na popradskom zimnom štadióne vystúpila maďarská rocková kapela so speváčkou Klárou Katonovou.

Slavo Petrus

snimky z archívu Eda Markoviča, čestného predsedu org. výboru Rallye Tatry 2018










© RALLYE TATRY 2013 - 2018 | p.oravec@aosklubpoprad.sk | www.rallyetatry.sk
Adresa: AOS, Šrobárova 47, 058 01 Poprad | Foto: Daniel Hlinka, Slavomír Petrus, Martin Hlinka a Dávid Havránek.

Sledujte nás: facebook rallye twitter rallye youtube rallye skype rallye