Z bohatého archívu Rallye Tatry - časť I. *** Valašsko-Tatranský pohár 2018 *** Rallye Tatry dostalo cenu za najlepšie podujatie roku - v sekcii NOVINKY


Press




„Tešíme sa, trate sú zradné,“ hovorili jazdci pred štartom

Posledné hodiny pred začiatkom Rallye Tatry 2014 sa niesli v znamení veľkých očakávaní. Posádky postupne absolvovali administratívne a technické preberanie i obhliadku tratí. Niektorí súťažiaci stihli potešiť fanúšikov na autogramiáde v popradskom obchodnom centre Max.

Slávnostný štart podujatia sa tradične uskutoční v centre Popradu, na Námestí sv. Egídia. Ceremoniál začne presne o devätnástej hodine večer a predstaví sa na ňom spolu 51 súťažných posádok.

33 z nich bude bojovať v majstrovstvách Slovenska, 18 je hodnotených v Slovenskom Rally Pohári.

Do Popradu napokon nedorazil Marek Špavelko, ospravedlnil sa tiež Juraj Keszi. Chýbať budú aj obe atraktívne Porsche 911 GT3 Radovana Moznera, resp. domáceho Bedřicha Habermanna.

Povedali pred štartom:

Igor Drotár: „Body sme nijak špeciálne nerátali, ideme v pohode. Máme jednu podstatnú výhodu, a to, že my teoreticky nemusíme dôjsť do cieľa. Grzegorz Grzyb musí dôjsť a musí vyhrať. To je dosť veľa vzhľadom na to, že súťaž je zradná. Samozrejme, že chcem ísť rýchlo, ale my vždy chceme ísť rýchlo. Pôjdeme si svoje, možno trochu pritvrdíme. Uvidíme, aká bude situácia, či to bude mať význam alebo nie.

Môžem povedať, že rýchlostné skúšky sú veľmi náročné na podvozok, uskákané, zvlnené... Druhá rýchlostka je jednoduchšia na podvozok, pretože má hladší povrch. Na okruhu pôjdeme  tak, aby sa nič nestalo. Je známe, že v meste sa dá veľa stratiť.“

Pavel Valoušek: „Trať je náročná, to je jasné. Zvlášť prvá ozajstná „erzeta“ obsahuje niekoľko padákov, kde budeme brzdiť na mokrom lístí. Rallye Tatry je súťaž, ku ktorej musíme pristúpiť veľmi zodpovedne. Všetko to začne dnes večer v meste a uvidíme, ako to bude po nej.“

Grzegorz Grzyb: „Je zima, na obhliadke tratí boli iba dva stupne. Ale máme dobré pneumatiky. Trate poznám, už sme tu vyhrali a vtedy panovali podobné podmienky. Bol by som samozrejme rád, keby sa situácia zopakovala. Prvá lesná skúška je veľmi ťažká, rozbitá, druhá je dlhá s množstvom retardérov. Tá sa nám až tak nepáči, ale taký je harmonogram.

Ešte nemáme jasno vo výbere pneumatík. Počkáme si na zajtra. Uvidíme, či bude pršať. Všetci hovoria, že dážď nebude, ale veď si na to počkáme. Ide o titul, ale nie som nervózny. Treba urobiť všetko správne, vyvarovať sa chybám a dojazdiť až do cieľa. Keď budeme v cieli, bude to ok.“

Jozef Béreš jun.: „Trate sú pekné. Obe sobotňajšie skúšky som už išiel, no v opačnom smere. Nesmieme to podceniť. Pri obhliadke tratí sa ide pomaly a mnohé úseky vyzerajú byť jednoduchšie než v skutočnosti sú. V súťažnom aute pôjdeme omnoho rýchlejšie, tak dúfam, že nebudeme prekvapení. Je to častokrát uskákané, klzký asfalt alebo lístie popadané na trati.

Hlavný problém na aute s padajúcim remeňom sme odstránili. Vyzerá, že to bude v poriadku. Bol som testovať a Mini fungovalo bez problémov. Žiadny problém sa neukázal, tak dúfam, že auto konečne dôjde do cieľa. Máme aj mäkké pneumatiky, máme aj tvrdé. Ráno sa potom rozhodneme, čo obujeme. Teraz večer skôr mäkké.“

Tibor Cserhalmi: „Veľmi sa teším a nielen ja, ale aj spolujazdec, lebo štartujeme s technikou, ktorá je top. Len absolvovať test v tomto vozidle bolo veľmi zaujímavé. Nejaké kilometre sme odjazdili, auto sme nastavili, takže to vyzerá dobre. Mestský okruh nie je pre rely jazdcov – myslím si. Ostatné skúšky sú zaujímavé.“

Tomáš Ondrej: „Rýchlostné skúšky si pamätám z minulosti. Bol som však prekvapený, že sú vo výrazne horšom čase než predtým. Pôjde sa vo vysokom tempe, lebo trate sú rýchle a svojím spôsobom nebezpečné. Na atraktivite im pridala vlhkosť spolu s popadaným lístím. Máme sa na čo tešiť. Chcem sa poďakovať partnerom za to, že ma nasadili na túto súťaž.“

Martin Koiš: „Ako to tak počas roka sledujem, nik to nepreháňa so stratégiou, každý ide od začiatku naplno. Preto ani na mestskom okruhu nemôžeme byť prehnane opatrní, ak chceme dosiahnuť dobrý výsledok.

Ostatné trate sú dosť rýchle a rozbité. Veľmi sa mi páčia, len je otázka, ako zladiť nastavenie auta so správnymi pneumatikami a maličkosťami, ktoré často rozhodujú.“

Rastislav Chvála: „Trate sa mi veľmi páčia. Pamätám si ich z čias, keď som tu išiel so Suzuki Ignis. Niekde je možno trochu veľa retardérov, predtým bývalo menej. Auto sme trochu prestavili, máme kratší stály prevod a mám pocit, že funguje lepšie.“

Autor: Filip Garaj










© RALLYE TATRY 2013 - 2018 | p.oravec@aosklubpoprad.sk | www.rallyetatry.sk
Adresa: AOS, Šrobárova 47, 058 01 Poprad | Foto: Daniel Hlinka, Slavomír Petrus, Martin Hlinka a Dávid Havránek.

Sledujte nás: facebook rallye twitter rallye youtube rallye skype rallye